به گزارش خبرنگار خودروکار، او با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در ایران، غیر مستقیم به مذاکرات یکی از خودروسازان داخلی با فیات-کرایسلر اشاره و عنوان کرد مشارکت فیات با خودروساز آمریکایی (کرایسلر) کار را برای حضور این شرکت در ایران سخت کرده است.
هرچند او پاسخی به این پرسش که آیا فیات رسما چنین موضوعی (وجود مانع آمریکایی بر سر راه ورود به ایران) را مطرح کرده، نداد، با این حال به نظر می رسد به واقع فیاتی ها با چنین چالشی روبرو هستند.
حدود یک سال و نیم پیش بود که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در نشستی خبری اعلام کرد فیات به عنوان شریک جدید این شرکت انتخاب و مذاکرات با مسوولان آن به زودی آغاز خواهد شد. هرچند او با اطمینان از شراکت با فیات صحبت به میان آورد، با این حال از همان ابتدا هم مشخص بود که آمدن این خودروساز ایتالیایی به ایران با توجه شراکتش با کرایسلر آمریکا، به این راحتی ها نیست.
اگرچه فیات سهامدار کرایسلر به شمار می رود، با این حال ظاهرا تا نتواند آمریکایی ها را برای آمدن به ایران قانع کند، مشارکت این خودروساز مشهور با ایران خودرو، امکانپذیر نخواهد بود. به خصوص در شرایط فعلی که دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا نشان داده حساسیت ویژه ای روی صنعت خودرو داشته و به توافق هسته ای و برجام نیز چندان نگاه مثبتی ندارد، کار ایران خودرو و فیات پیچیده تر از قبل نیز شده است.
البته منابع آگاه تاکید می کنند که ایران خودرو و فیات همچنان در پشت درهای بسته مشغول مذاکره با یکدیگر هستند، با این حال روند مذاکره بسیار کند پیش رفته و نمی توان انتظار توافق نهایی را به این زودی ها داشت.
به عبارت بهتر، اگرچه ممکن است ایران خودرو و فیات به نقاط مشترکی رسیده و راضی به همکاری مشترک شده باشند، با این حال هر دو آنها در انتظار دریافت پیام میهمان جدید کاخ سفید مانده اند، زیرا می دانند بدون جلب رضایت او، باید قید مشارکت با یکدیگر را بزنند.
هرچه هست، اگر فیات در نهایت مجوز ورود به ایران را کسب کند، می تواند ضمن عرضه محصولاتی در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان، به تند شدن شعله رقابت در بازار خودرو کشور نیز کمک کند.
انتهای پیام/